Kenapa Manusia Mati?

saat aku pulang ke kediaman keluargaku 15 november 2011

"kak ngah...kenapa orang mati?" 

soalan itu lekas menghumban aku ke alam nyata selepas berejam melayan picisan cinta di tangan. ku renung empunya suara dgn kerut kening yg agak lain dari biasa. apahal la pulak budat tecit ni tanya pelik2? 

"errr...adik tanya apa? kak ngah tak dgar la..." sengaja aku bertanya lagi walaupun soalan adikku itu sememangnya sudah jelas ibarat gendang tarian singa di hari tahun baru cina. bukan apa...kot la adik aku ni silap soalan ke.... 

leka bermain rubik's cube si kecil bergigi rongak itu mengulang soalan..."kenapa orang mati?" adehh...budak ni tak distract langsung. kekal utuh teguh dgn soalan membunuh dia tu. lantas aku baringkan picisan cinta di atas meja. kurapati si adik yg baru mula menjejak kaki ke alam darjah satu . sambil konon2 membantu menyiapkan rubik's cube yg hampir hancusss digodeknya. 

errr...kenapa orang mati??? alemak...nak jawab mende nih??? 

lama aku bungkam. mencari2 jawapan yg paling sesuai dan mudah diberikan pada kanak-kanak sekecil ini. perihal kematian, bukan calang2 detail yg perlu kuceritakan. aku perlu mencari solusi padat, mudah dan mampu dicerna oleh otaknya. apalagi...dlm bungkam yg agak lama itu cuba kubongkar segala ilmu pendidikan yg aku timba sepanjang sekolah. teknik...prinsip...teori...objektif...


"kak ngahhhhh...kenapa orang mati?!!!" 


makaihh kus semangat! apalah punya adik tak reti sabar. sekejapla...ingat cari jawapan ni senang? lagi2 tanya pasal benda susah nk terang kt budak kecik mcm dia ni. tak padan ngn kecik soalan kemain. ehem2...termelatah dalam hati. terkejut dgn reaksi adik kecik aku ni. boleh2 dia baling rubik's cube tu ke tengah rumah konon bengang sebab soalan dia tak berjawab. padahal dia bengang tu pasal rubik's cube tak siap2. hehe...dah tak reti tu tak payahla nk korbankan rubik tu plak...sufi....sufi....

berbalik pada cerita asal. 

aku hadiahkan senyuman pada si adik yg tgah muka marah tapi comel sambil mengusap2 rambutnya yang tak berapa banyak tu. kelakar pulak aku tengok... 


"orang mati sebab Allah dah tentukan macam tu..." erk? itu ke jawapan aku??? 

"Jadi...Allah mmg nak kita mati la ye?" dgn muka tak berdosa si kecik memandang aku menuntut penjelasan. 

"Tak la...bukan macam tu. sufi kena ingat, semua makhluk pasti akan mati juga satu hari nanti. yang kekal cuma Allah satu-satunya. kan dulu kak ngah pernah bagitau?" 

kepalanya digaru-garu. aku yakin itu bukan gara-gara kutu bersarang di kepala. tapi sekadar aksi normal manusia bila berdepan sesuatu yang membingungkan. si kecil ini sedang mencari sesuatu dalam kotak ingatan agaknya.... 

"kenapa Allah bagi hidup kalau nanti nak kena mati jugak??" 

ahhh...sudah. soalan membunuh 1st degree. sufi...sufi...can we drop the subject?? tak payah tanya dah tahu jawapan. NO WAY! knowing adik kecik aku sorang ni...dia takkan berhenti bertanya selagi tak dapat jawapan konkrit pada fikiran dia. pernah dulu ma marah sebab dia main tanah liat bagai tak ingat alam. ma bukan marah saja2...dah adik tu degil ma suruh makan nak jugak gentel tanah liat dia. byk kali ma bagitau pegi basuh tangan dulu sblm makan sbb dh main tanah liat tu tgn kotor. dan byk kali jgklah adik aku ni tanya ma kenapa mesti basuh tangan sblm makan lepas main tanah liat dan kenapa ma bagi main tanah liat kalau tanah liat tu buat tangan kotor?? hahaha...double soalan dia pulang balik kat ma. last2 ma bengang habis selamat tanah liat dia masuk tong sampah...padan muka. 

"ermm...Allah bagi hidup supaya kita dapat buat ibadat dan kebaikan banyak2. nanti kat akhirat lepas kita mati Allah nak periksa. siapa yg buat baik Allah kasi la syurga. tempat yg paling cantik dan sangat best. kalau buat jahat tu Allah buh la dalam neraka yg panas berapi..." berhati2 aku menjawab supaya tidak timbul persoalan lain dari kotak mindanya. sesekali pandangannya dibuang ke luar jendela seperti sedang memikirkan sesuatu. teringinnya nak tahu dia fikir apa... 

matanya kembali merenung aku. hujung sofa dikuis2nya entah mencari apa..."kak ngah rasa sufi ni baik ke jahat?" kali ini pandangannya redup. aku terkial2 mencari jawab. bukan aku tidak ada jawapan, aku cuma keliru samada soalan itu perlukan jawapan atau tidak. aku betul2 confuse... "jadi kita hidup ni memang untuk Allah je lah kan kak ngah? sebab DIA yang matikan kita..." bibir mungil adikku sememangnya petah berbicara. tapi bicaranya kali ini benar2 buat aku kaget. tersandar dudukku di atas sofa. SUBHANALLAH...

"mesti Allah tu nak suruh kita buat baik je. kalau mati nanti orang baik dapat syurga lah kan kak ngah? siapa buat jahat tu Allah kasi neraka. sape suruh dorang buat jahat...kak ngah rasa mati nanti kak ngah dapat masuk syurga tak??" 

terkedu aku mendengar kata-kata si adik kecil. terasa satu tamparan menerjah pipi. tamparan untuk kesedaran yg agak lama kubiar mati. sedar tentang persoalan mati yg lama aku abaikan kerana sibuk mengejar hidup. ASTAGHFIRULLAH...ampunkan aku Tuhan...aku hidup hanya untukMU semata-mata. tapi sebanyak mana amalku mencorak kata-kata? kejarlah akhirat...nescaya dunia akn mengikutmu... 

aku pandang lagi adik comelku yg sudah kembali ke alam kanak2nya setelah sebentar tadi menjelajah alam ahli fikir yg aku sendiri pun jarang bertandang. rubik cube dikutip semula...lalu digodek2 lagi ikut suka...ada senyum mekar di bibir. puas hati dgn diskusi kami tadi agaknya...aku renung lagi Muhammad Sufi, budak nakal yg sgt cerewat lagi degil...ya, adik bongsu yg jadi wasilah ilmu pada aku hari ini. adik kecil yg tanpa sedar mengetuk pintu kesedaran dlm hati kakaknya yg sorang ini. sayangnya kat sufi...Tuhan je tahu... 

terima kasih ya Allah... 

dan aku juga sudah tahu...kenapa manusia mati???


3 comments: